Visie
Wijze van zien, waarnemen.
Ter kennisneming, inzage.
Brede blik of bijzonder inzicht.
Achtergrondinformatie
Op latere leeftijd ben ik medicijnen gaan studeren in Leiden. Daarvoor was ik werkzaam als verpleegkundige in het Academisch Ziekenhuis Leiden en later als anesthesie-verpleegkundige in het Rijnland Ziekenhuis te Leiderdorp. Ervaring heb ik opgedaan op diverse verpleegafdelingen en ruim 3 jaar dagelijks op de operatiekamers. Tijdens mijn studie medicijnen heb ik als verpleegkundige gewerkt in diverse ziekenhuizen in de regio Den Haag – Leiden. Na mijn artsendiploma heb ik verschillende assistentschappen (cardiologie, anesthesie, interne en chirurgie) gedaan in diverse ziekenhuizen. Ruim anderhalf jaar ben ik werkzaam geweest bij de GGZ Leiden, team ouderenzorg. Enkele jaren ben ik werkzaam geweest als verpleeghuisarts (arts ouderenzorg) en heb dus ruime ervaringen in de geriatrie, psychogeriatrie, reactivering en revalidatie. Tot 2003 was ik geregistreerd verpleeghuisarts.
Vanaf 1995 ben ik huisarts en heb ik mij in 1997 als solistisch huisarts gevestigd te Bergschenhoek. Sinds 2010 is de praktijk met 15 verschillende organisaties gevestigd in Gezondheidscentrum Parkzoom. In de overtuiging dat hedendaagse huisartsenzorg alleen kan in samenwerking met andere disciplines heb ik mij maximaal ingezet om dit gezondheidscentrum te realiseren.
Visie huisartsenzorg
Uitgangspunten in onze zorgverlening zijn:
- Huisartsenzorg zet zich primair in voor medische diagnostiek, behandelt in samenhang met het psychosociaal kader waarin de patiënt zich bevindt. Afgestemd op de wensen van de patiënt.
- Huisartsenzorg zet in op versterking van de zelfredzaamheid van burgers.
- Huisartsenzorg is het eerste aanspreekpunt voor patiënten, een eerstelijnsvoorziening, laagdrempelig, dichtbij mensen, in de thuissituatie.
- Huisartsenzorg is een betrouwbare en innovatieve ketenpartner.
- Huisartsenzorg is bij uitstek in staat om patiënten zorg op maat aan te bieden.
- Huisartsenzorg is door continuïteit in contacten, binnen het sociaal maatschappelijk en medisch kader van de patiënt, bij uitstek de zorgverlening die in staat is inefficiënt en onnodige zorginzet te voorkomen.
Binnen onze praktijk willen wij onze patiënten adviseren, begeleiden en daar waar nodig adequaat behandelen voor diverse medische problemen en vragen op medisch -en psychosociaal gebied. Patiënten hebben recht op een heldere duidelijk aanpak voor hun klacht(-en). Deze aanpak (of behandelplan) is vaak heel goed te geven, soms helaas (nog) niet of gedeeltelijk omdat de omdat het klachtenbeeld (nog) niet duidelijk is. Daarvoor kan het nodig zijn een afwachtend beleid te voeren en bij verandering van klachten of anders worden van het klachtenpatroon opnieuw met elkaar te overleggen. ‘Vage/minder duidelijke klachten’ worden in de loop van de tijd duidelijker. Zoals er in het begin soms koorts of verhoging is en later pas duidelijk wordt waar dit vandaan komt. Soms blijft het klachtenpatroon langdurig onduidelijk of onopgehelderd. Het menselijk organisme is tenslotte nog steeds een mysterie waarvan veel vraagstukken nog steeds onopgelost zijn en misschien wel onduidelijk zullen blijven. Een uiterst vervelende en vaak onbevredigende situatie.
Klachten zijn altijd reëel, nooit verzonnen!
De relatie tussen lichaam en geest wordt onsinziens vaak onderschat hoewel iedereen dit wel dagelijks zou kunnen ervaren.
Drukte, negatieve stress, dysbalans geven vaak atypische klachten. Niet raar, tenslotte is niemand in het leven continue in een harmonisch evenwicht! Ook uw huisarts, psychotherapeut of veel van uw naasten lukt dit vaak niet. Bekende voorbeelden zijn hoofdpijn/migraine, moeheid, darmklachten, hyperventilatie, soms hartkloppingen en atypische klachten. De directe relatie is soms moeilijk vast of voor te stellen. Deze lichamelijke problemen worden ook wel psychosomatische klachten genoemd. Belangrijk vinden wij dat u voortdurend met ons in gesprek zult blijven zodat wij samen met u blijven zoeken naar mogelijkheden voor verbetering van uw bestaande klachten. Wij zijn ervoor om uw klachten in kaart te brengen, te verhelpen waar mogelijk, u te adviseren en u eventueel te verwijzen naar andere hulpverleners als dit nodig of gewenst blijkt. Voordat u met uw zorgvraag besluit naar de huisarts te gaan heeft u meestal al wat langer over uw probleem nagedacht. Positieve – en negatieve ervaringen, adviezen van omstanders of andere zaken zijn soms redenen om de stap naar de praktijk te maken. Soms wilt u onderzoek, advies, geruststelling en natuurlijk meestal van uw klachten af. Bereid u op het contact met de huisarts voor, eventueel door het een en ander op papier te zetten. Meestal zijn wij in staat uw klachten direct te verhelpen; soms met medicatie; soms met een advies. Een enkele keer zullen wij u vragen een nieuwe afspraak te maken, vragen wij aanvullend onderzoek aan, moeten wij u verwijzen naar de specialist voor aanvullend onderzoek of behandeling.
Verder vinden wij terughoudendheid de kunst!
Betere zorg dichtbij !
Wij waarderen uw op- en aanmerkingen over ons functioneren en organisatie van onze praktijk.
J.J.M. (Hans) Janson, huisarts.